SEO

At komme til tops i søgemaskinerne har en række positive indvirkninger på din forretning. Du har mulighed for at få en række besøgende fra potentielle kunder , der er interesseret i at købe produkter fra din forretning. Og et klassisk eksempel er, at hvis nogen søger på “Frisør Silkeborg,” så får de øverste resultater den største opmærksomhed – og derfor handler det om at være synlig dér. Dette arbejde kaldes SEO, eller søgemaskineoptimering, og det består af en række forskellige elementer fra linkbuilding, mængden af eksterne links til din side, samt hvor struktureret, pæn og beskrivende din hjemmeside er.

 

SEO i Silkeborg

 

Uanset hvilken branche, du befinder dig i, kan du være sikker på, at mange af dine potentielle kunder vil foretage en Google-søgning for at finde det sted, de skal henvende sig. Og her skal de naturligvis kunne finde dig.

 

Hvis du fx er en mekaniker i Silkeborg, så vil der med garanti være stor efterspørgsel efter dig på søgemaskinerne. Det kan være, at der søges efter “Mekaniker i Silkeborg,” og det kan være, at der søges efter “Mekaniker,” men at lokalitetssporing definerer, at vedkommende befinder sig i Silkeborg. Her kan jeg fx fortælle dig, at jeg – gennem mit analyseværktøj – har fundet frem til, at der hver måned er 90 søgninger på “mekaniker Silkeborg” – altså 90 potentielle nye kunder, der er interesseret i dit værksted!

 

Men det kræver alligevel lidt arbejde at udvælge og være synlig på de rigtige søgeord. Jeg vil her give dig en guide til, hvordan du kommer bedst omkring de forskellige elementer – og hvad de enkelte elementer er og indeholde.

 

Søgeord

 

Først skal vi lære et begreb; søgeord. Man taler om et søgeord, når man taler om det ord eller formulering, som du gerne vil være synlig. “Billig frisør Silkeborg” – det er fx et søgeord. Og det er disse, du har et ønske om at være synlig, når der søges på. Derfor kalder mange også SEO for søgeordsoptimering; fordi du altså optimerer efter de udvalgte søgeord.

 

Det forholder sig ikke sådan, at du på din hjemmeside skal vælge søgeord – dette finder Google selv ud af ved at indeksere din hjemmeside.

 

Linkbuilding

 

Mængden og kvaliteten af andre hjemmesider, som linker til din hjemmeside, er af afgørende betydning. På mange måder kan man sige, at Google tolker et link fra en anden hjemmeside som en anbefaling, hvorfor du bliver anset som værende et godt website, der er værd at gøre synlig i søgemaskinerne.

 

Uden du ved af det, så har du formentlig allerede flere gode hjemmesider, der linker til dig. Det kan fx være en lokal avis, hvor du i forbindelse med en artikel om din virksomhed har fået et link. Og det kan også være, leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, som har et link til din hjemmeside inde på deres.

 

Du bør derfor altid takke ja tak, hvis en god og relevant hjemmesider tilbyder at linke til dig. Og der findes også en række måder, hvorpå du aktivt kan få flere links rettet mod din hjemmeside. Det kan være i online fora, hvor du har en profil – her kan du oprette et link. Og du kan også bruge nogle af de mange virksomhedskataloger, som kan give din virksomhed et plads og derved linke til dig.

 

SEO-tekster

 

En anden ting, som Google kigger på, er tekster. Det hjælper dem med at forstå indholdet på din hjemmeside, så de kan regne ud, hvilke søgeord du bør rangere på. Det nytter ikke meget at ligge i toppen, når der søges på “køb vandflaske Roskilde,” hvis du er en møbelforretning i Silkeborg.

 

Din hjemmeside har sikkert allerede noget tekst, og her er det svært at undgå, at du skriver om det, din hjemmeside handler om – det er helt naturligt.

 

Du kan med fordel skriver mere god tekst til din hjemmeside, for at gøre det nemmere for Google at opdage, hvad din hjemmeside handler om. Og når du skriver, så husk endelig at skrive nogle af dine søgeord ind i en overskrift eller to – det tillægger Google mere værdi.

 

 

Mobilvenlighed

 

Mere og mere trafik fra Google kommer fra mobile enheder. Og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside ikke kun ser godt ud på computer – men også godt ud på mobilen. Faktisk er Google kommet så langt, at de er ved at rulle ‘Mobile First’ ud, og det betyder, at de først kigger på din mobile version af din hjemmeside og først derefter på computer-versionen (desktop). Altså bliver den mobile version den vigtigste.

 

Det er derfor ikke godt for dine placeringer på Google, hvis din hjemmeside ikke er responsiv og ikke ser godt ud på mobilen. Dette kan du ændre på mange måde; hvis ikke du selv kan, kan du kontakte en dygtig udvikler, som kan hjælpe dig med at designe din hjemmeside således, at den også fremgår flot, præsentabel og brugervenlig på mobile enheder.

 

Brugeradfærd

 

Hvis de folk, der kommer ind på din hjemmeside, hurtig klikker væk igen, så ser Google det som et tegn på, at de ikke er glade for at være på din hjemmeside. Og det er negativt for din SEO! Derfor bør du have en hjemmeside, som opfordrer dine brugere til at klikke sig rundt, og som er i et design, der virker og er brugervenligt.

 

I fagtermer kalder vi det for ‘bounce rate,’ og det betyder kort og kort, hvor mange der ‘bouncer’ (altså forlader) din hjemmeside. En anden ting at kigge på er gennemsnitlig sessionsvarighed; hvor længe er dine brugere på din side? Hvis de kun er derinde i få sekunder og går tilbage til søgeresultaterne for at finde en ny hjemmeside, så er det ikke et godt tegn.

 

Hastighed

 

At stå i kø er de fleste enige om er ikke sjovt. Og det samme gælder online. Hvis en bruger skal vente lang tid på, at din hjemmeside indlæser, vil vedkommende klikke hurtigere væk igen – ups, en potentiel kunde tabt. Men også søgemaskinerne sætter pris på, når din hjemmesider indlæser hurtigt

 

En langsom hjemmeside gør det meget sværere for dig at blive synlig på Google, og det bør derfor være et fokus for dig, at du har en hurtig hjemmeside. Du kan teste din hjemmeside ved at bruge analyseværktøjer her (husk at sætte den til Stockholm, fordi det ligger tættest på Danmark).